понеділок, 7 лютого 2022 р.

Ігрові технології як засіб активізації навчальної діяльності учнів в умовах дистанційного навчання. Вільний мікрофон: «Пошуки, знахідки щодо використання ігрових технологій»

 

                                            «Гра - це величезне світле вікно, через яке в духовний світ         дитини вливається цілющий потік уявлень, понять про навколишній світ. Гра - це іскра, яка запалює вогник допитливості і цікавості».

(В. О Сухомлинський).

 

       . Використання ігор, під час проведення уроків, дає можливість вчителю вийти на новий, творчий рівень взаємодії з учнями. Ігрові технології навчання - це метод навчання, який передбачає застосування навчального матеріалу та змісту освіти, а також допомагає знайти та отримати бажану ціль, тобто досягти певного результату. Чим більше різноманітності ми можемо додати у викладання, тим більше шансів на задоволення потреб усіх різних учнів.

Гра має важливе значення для розвитку розумових здібностей дитини , мотивує та стимулює на виконання необхідної кількості операцій, залучає до активної пізнавальної діяльності, підвищує інтерес до навчання, є ефективним засобом управління навчальним процесом.

Ігрове навчання — це форма навчального процесу в умовних ситуаціях, спрямована на відтворення і засвоєння суспільного досвіду у всіх його проявах: знаннях, навичках, уміннях, емоційно-оціночній діяльності. В даний час часто називається ед'ютейнментом (англ. Edutainment), яким означають різноманітні форми освіти без примусу, освітні розваги (зокрема й освіту за допомогою розваги).

Будь- яка гра включає три основні етапи:

@ підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);

 @ безпосереднє проведення гри;

 @ узагальнення, аналіз результатів.

Основні принципи організації гри:

 · відсутність примусу будь-якої форми при залученні учнів у гру;

 · принцип розвитку ігрової динаміки;

 · принцип підтримування ігрової атмосфери (підтримка реальних почуттів учнів);

· принцип взаємозв'язку ігрової та неігрової діяльності;

 · принципи переходу від найпростіших ігор до складних ігрових форм;

· логіка переходу від простих ігор до складних пов'язана з поступовим поглибленням різноманітного змісту ігрових занять і правил.

За характером педагогічного процесу виділяються такі групи ігор:

  • а) навчальні, тренувальні, контролюючі та узагальнюючі;
  • б) пізнавальні, виховні, розвиваючі;
  • в) репродуктивні, продуктивні, творчі;
  • г) комунікативні, діагностичні, профорієнтаційні, психотехнічні та ін

 

У сучасній школі, що робить ставку на активізацію та інтенсифікацію освітнього процесу, ігрова технологія використовується в таких випадках:

1) як самостійна технологія для засвоєння нового матеріалу, а саме нових понять і тем;

2) як складова частина більш широкої освітньої технології;

3) як технологія уроку або його епізоду, а саме введення, пояснення, фіксації, вправи і контролю;

4) як технологія позаурочної діяльності;

Щоб навчальна гра на уроці відбувалася ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог.

1. Готовність учнів до участі у грі(кожний учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити її мету , кінцевий результат, послідовність дій, мати потрібний запас знань для участі у грі).

 2. Забезпечення кожного учня необхідним дидактичним матеріалом.

3. Чітка постановка завдань гри. Пояснення гри – зрозуміле, чітке.

 4. Складну гру слід проводити поетапно, поки учні не засвоять окремих дій, а далі можна пропонувати всю гру та її різні варіанти.

5. Дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати.

 6. Не можна допустити приниження гідності дитини(образливі порівняння, оцінки за поразку в грі, глузування).

7. Доцільно розсадити учнів(звісно, непомітно для них) так, щоб за кожною партою отримати пару «сильніший – слабший». Розсадити учнів по рядах парт потрібно так, щоб рівень їхніх знань і розумового розвитку був приблизно однаковим, щоб кожен ряд учнів мав шанс виграти.

 8. Гра на уроці не повинна відбуватися стихійно, вона має бути чітко організованою і цілеспрямованою.

 Навчальна гра – це специфічна форма організації навчальної діяльності, завданням якої є забезпечення умов, за яких учень навчиться:

ü  бути гнучким, мобільним, конкурентоздатним;

ü  уміти інтегруватись у динамічне суспільство, презентувати себе на ринку праці;

ü  критично мислити;

ü  використовувати знання як інструмент для розв’язання життєвих проблем;

ü  генерувати нові ідеї, приймати нестандартні рішення й нести за них відповідальність;

ü  володіти комунікативною культурою, вміти працювати в команді;

ü  вміти запобігати будь – яким конфліктним ситуаціям та виходити з них;

ü   уміти здобувати, аналізувати інформацію, отриману з різних джерел, застосувати її для індивідуального розвитку і самовдосконалення;

ü бути здатним до вибору численних альтернатив, які пропонує сучасне життя.

Уроки, з використанням навчальних ігор, розвивають інтереси дітей, формують певні якості особистості:

Ø увагу;

Ø  спостережливість;

Ø  пам'ять;

Ø  мислення;

Ø  пізнавальну ініціативу;

Ø  творчі здібності;

Ø  самостійність;

Ø  комунікативні та організаторські здібності;

Ø  результати моніторингу розвитку учнів.

Розв’язують певні дидактичні завдання:

·         вивчення нового матеріалу;

·         повторення і закріплення вивченого;

·         формування умінь та навичок;

·         використання знань на практиці.

Отож, головне завдання вчителя я бачу не у змушуванні учнів до навчання, а в розвитку в них пізнавальних інтересів і потреб, а також бажання долати труднощі навчальної роботи. Виходячи з вищезазначеного, можна зробити висновок:

ü  навчальна гра  – це засіб розвитку дитячих інтересів, навчання і виховання;

ü  ігрова діяльність добре поєднується із «серйозним навчанням»;

ü  під час ігрової діяльності на уроці створюються ситуації успіху;

ü  за допомогою гри удосконалюється мовлення учнів;

ü  гра викликає цікавість, позитивні емоції, що створює позитивну атмосферу на уроці;

ü  гра має здоров’язбережувальний вплив;

ü  навчання полягає в тому, що вона досягає своєї мети непомітно для учня, бо не потребує ніяких способів насильства над особистістю.

 

Конфуцій сказав: «Учитель та учень ростуть разом». Ігрові форми уроків дозволяють рости як учням, так і вчителеві.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар